سهم ۱۲۷۹ میلیارد تومانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بودجه ۹۹

يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳:۰۰ 5 سال پیش

سهم ۱۲۷۹ میلیارد تومانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بودجه ۹۹

عصر سفر- لایحه بودجه 99 درحالی تقدیم مجلس شد که مقایسه‌ای بین آن و لایحه سال 98 نشان می‌دهد بودجه وزارتخانه تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تفاوت اندکی داشته است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، براساس لایحه بودجه سال 99، برای وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودجه‌‌ای معادل یک هزار و 279 میلیارد و 735 میلیون و هفتصد هزار تومان پیشنهاد شده که شامل دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌شود. این رقم در لایحه بودجه 98، یک هزار و 110 میلیارد و 372 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

اما بودجه بخش هزینه‌ای در لایحه سال 99، مبلغ 547 میلیارد و 730 میلیون و 300 هزار تومان برآورد شده است؛ این درحالی است که بودجه مصوب این بخش در سال گذشته 464 میلیارد و 753 میلیون تومان برآورد شده بود. همچنین برای بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی نیز برای سال آینده، 732 میلیارد و 5 میلیون و 600 هزار تومان بودجه پیش‌بینی شده است.

در نهایت نیز مصارف دستگاه‌های اجرایی ملی بر حسب برنامه و خروجی 1399 برای وزارتخانه تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 500 میلیارد و 924 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، برای پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بودجه‌ای برابر با 49 میلیارد تومان در نظر گرفته شده این درحالی است که بودجه این پژوهشگاه در سال گذشته  53 میلیارد و 360 میلیون تومان تعیین شده بود.

برای بخش برنامه اکتشاف باستان شناسی و تاریخی نیز بودجه‌ای معادل 23 میلیارد و 261 میلیون و 500 هزار تومان پیش بینی شده است. بخش‌های تامین،‌حفاظت، مرمت و معرفی اشیای فرهنگی و تاریخی، گسترش خدمات موزه‌ای، بررسی، شناسایی، تجهیز، مرمت و آماده سازی آثار، بناها، بافت‌ها و محوطه‌های باستان شناختی و تاریخی، جذب گردشگران ورودی به کشور، توسعه گردشگری داخلی، توسعه سرمایه گذاری و اقتصاد گردشگری، توسعه گردشگری پایدار و الکترونیک، احیا و رشد تولیدات صنایع دستی، طراحی و ترویج صنایع دستی، حمایت از توسعه صادرات صنایع دستی، برنامه پژوهش‌های کاربردی در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برنامه آموزش‌های مهاتی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برنامه پژوهش‌های کاربردی در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بودجه در نظر گرفته شده.

مرکز مطالعات منطقه‌ای حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز بودجه‌ای 2 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. شناسایی و حفظ میراث فرهنگی ناملموس نیز بودجه‌ای 2 میلیارد تومانی خواهد داشت.