صعود قیمت‌ها در بازار سفر

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵:۰۰ 7 سال پیش

صعود قیمت‌ها در بازار سفر

عصر سفر- فصل سفر تا کمتر از 10روز دیگر در کشور آغاز می‌شود، اما رقابت داغ تورهای گردشگری خروجی از همین حالا آغاز شده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل ازهمشهری، چند روز است که علاقه‌مندان به ارزهای خارجی به‌ویژه دلار جلوی صرافی‌های کشور صف بسته‌اند تا نوسان نرخ ارز از ارزش پول ملی‌شان کم نکند. دولت پیش‌تر از مردم خواسته بود فریب حباب کاذب قیمت دلار را نخورند و با سرمایه خود بازی نکنند، چون از قیمت دلار کاسته می‌شود.

 این اظهارات اما نتوانسته است از اشتیاق جامعه ایرانی برای خرید ارز و دلار بکاهد. علاوه بر دلالان  ارز، حالا با نزدیک‌شدن ایام نوروز علاقه‌مندان به سفرهای خارجی هم در صف‌های خرید دلار می‌ایستند تا بلکه بتوانند در روزهای پایان سال دلار ارزان‌تری بخرند. در این گزارش فارغ از نوسانات نرخ دلار، نرخ تورهای خروجی کشور برای نوروز97 بررسی شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد نرخ سفر به ترکیه که گاه در تورهای لحظه آخری اسفندماه برای 3روز 650هزار تومان به تلفن همراه شهروندان پیامک می‌شد، در‌ آستانه تعطیلات نوروز به‌شدت افزایش یافته است؛ به‌طوری که قیمت بسته‌های تور از حدود 2میلیون تومان آغاز می‌شود و به بیش از 5میلیون تومان هم می‌رسد.

بسته سفر به مالزی نیز در نوروز97 از 2میلیون و 700هزار تا بیش از 6میلیون تومان عرضه شده است. نرخ سفر نوروزی به چین نیز از 4میلیون و600هزار تا حدود 8میلیون تومان قیمت خورده است. تایلند، کشوری که تا همین چند روز پیش امکان سفر به آن با مبلغی حدود 2میلیون تومان ممکن بود، حالا در بسته‌های سفرهای خروجی نوروز از 4میلیون و 600هزار تومان تا 8میلیون تومان برای گردشگران خروجی هزینه دارد.

نرخ سفر به هندوستان با تورهای نوروزی نیز گاه تا 5میلیون تومان افزایش یافته است و گرجستان که نرخ اسفندماه سفر به آن کشور تا 2روز پیش 650هزار تومان بود، حالا از یک میلیون و 500هزار تا 2میلیون و 500هزار تومان در بسته‌های تورهای نوروزی فروخته می‌شود. سفر به دوبی نیز از 3میلیون تومان تا 9میلیون تومان در برخی بسته‌های تورهای خروجی کشور قیمت خورده است. سفر به ویتنام در آسیای جنوب شرقی که به‌تازگی در مسیر گردشگری خروجی ایران فعال شده است، از 4میلیون تومان تا 11میلیون تومان در بسته‌های سفرهای نوروزی قیمت خورده است. سفر به روسیه هم با تور از 6میلیون تومان آغاز می‌شود و بسته به میزان خدمات بالاتر می‌رود. تور آذربایجان، همسایه شمالی ایران هم که سال قبل تنها برای رزرو هتل و تهیه بلیت سفر زمینی 900هزار تومان هزینه داشت، در نوروز امسال برای سفر هوایی و تور یک هفته‌ای از 2میلیون و 500هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

گزینه داخلی به جای سفر به خارج

اما راه بهتری نیز در نوروز امسال پیش روی تمام گردشگران ایرانی وجود دارد که قصد سفر به آن‌سوی مرزها را دارند. مسیرهای جدید داخلی به‌رغم تمام کاستی‌های خدمات گردشگری و گران‌شدن نرخ اقامت 4‌ماه مانده به عید نوروز و گران‌شدن بلیت‌های پروازی و افزایش نرخ حمل‌ونقل به مقاصد گردشگری کشور می‌توانند جایگزین خوبی برای گردشگران ایرانی باشند.

نمونه این مسیرها، گشودن تورهای گردشگری جدید در جنوب کشور است؛ جایی که گردشگران هم می‌توانند جاذبه‌های بکر طبیعی و تاریخی و فرهنگی را با دقت بیشتر مشاهده کنند و هم از تفریحات جدید درنظر گرفته شده برای گردشگران بهره‌مند شوند. سفر با کشتی‌های کروز و مسافربری که اکنون آماده برپایی تورهای دریایی در ایران شده‌اند، در آب‌های جنوب کشور می‌تواند پیشنهاد خوبی به جای سفر به ترکیه و خارج‌کردن ارز از کشور باشد. کشتی‌ها و قایق‌های مسافرتی شیک و مدرن مجهز به سالن‌های موسیقی و سینما و سالن‌های ورزشی در جنوب کشور در مسیر کیش، قشم و هندورابی لنگر انداخته‌اند تا گردشگران نوروزی را به سفرهای دریایی ببرند. گردشگران در این مناطق ساحلی حتی می‌توانند علاوه بر برخورداری از آرامش دریا به تفریحات آبی همانند آنچه در خارج از ایران وجود دارد، بپردازند.

گردشگران ایرانی حتی می‌توانند به مناطق کویری کشور سفر کنند و در عین مراقبت از محیط‌زیست بکر و زیبای کویری، از جاذبه‌هایی لذت ببرند که گردشگران خارجی از اروپا و آمریکا برای دیدار از آنها حاضرند هزاران دلار برای یک شب ماندن در کویر بپردازند.

تورهای داخلی هم گران شده‌اند

کارشناسان گردشگری و ناظران این صنعت در ایران معتقدند که تورهای داخلی گران است؛ مثلا گردشگران داخلی باید در نوروز برای 3شب اقامت در اصفهان یک‌میلیون و 800هزار تومان هزینه کنند. یا سفر به بندرعباس در نوروز 2میلیون تومان هزینه دارد. به گفته کارشناسان گردشگری 80درصد هزینه یک تور گردشگری صرف حمل‌ونقل و اقامت می‌شود و همین موضوع به گرانی تورهای داخلی نیز دامن زده است. با این حال آنها معتقدند گردشگران داخلی باید نگاه ملی به سفر داشته باشند و دست در دست یکدیگر علاوه بر انتخاب مقاصد جدید گردشگری کشور برای سفر در نوروز به تقویت پول ملی کشور و جلوگیری از خروج ارز از ایران کمک کنند.

هزینه‌های سفر، جدا از هزینه‌های تور

هزینه سفر به خارج تنها هزینه بلیت پرواز، رزرو هتل، نرخ ویزا و احتمالا 2 یا 3گشت شهری نیست. اگر گردشگر ایرانی براساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی تا 1340دلار  در کشور مقصد هزینه کند، این مبلغ نیز به هزینه‌های تور سفر خارجی گردشگران افزوده می‌شود. حالا باید به تمام این هزینه‌ها 6میلیون و 432هزار تومان دیگر البته با درنظر گرفتن نرخ 4800تومانی برای دلار بیفزایید تا بدانید برای یک سفر خارجی چقدر هزینه می‌کنید؟