کرونا و اماو اگرهای بازو بسته بودن‌موزه‌ها

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱:۰۰ 5 سال پیش

کرونا و اماو اگرهای بازو بسته بودن‌موزه‌ها

عصر سفر- اما و اگرهای باز یا تعطیلی موزه‌های کشور در روزهایی که ویروس کرونا بسیاری را بیماری کرده، ادامه دارد تا جائیکه برخی موافق تعطیلی و بعضی نیز بازدید را مشروط کرده و تاکید دارند از پذیرش بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی و...) خودداری و بازدید به صورت انفرادی انجام شود.

سرویس : اخبار

به گزارش  پایگاه خبری«عصرسفر»  به نقل از ایرنا، داستان از ابتدای هفته گذشته آغاز شد دقیقا زمانی که شیوع ویروس کرونا به جایی رسید که دولتی ها مجبور شدند اماکن عمومی مانند، مدارس،  سینما، کنسرت‌های موسیقی و... را تعطیل کنند.

در این میان موضوع باز و بسته بودن موزه های کشور نیز به نوعی از تصمیم فوق بی نصیب نماند البته عده ای معتقدند موضوع موزه با سینما و برگزاری کنسرت متفاوت است چراکه  در موزه به صورت سینما و سایر اماکن عمومی تجمع صورت نمی گیرد بنابراین با ایجاد محدودیت هایی همراه با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و توصیه های ایمنی سلامت افراد، می توان موزه را فعال نگه داشت.

مسولان وزارت میراث فرهنگی نیز در پاسخ به خبرنگارفرهنگی و هنری ایرنا اعلام کردند که موزه‌ها تعطیل می‌شود البته نَه همه موزه‌ همه شهرها؛ بلکه موزه شهرهایی که در آنها کرونا شیوع یافته است.

اما تنها ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که همان مسول که خبر تعطیلی را داده بود، اعلام کرد که خبری از تعطیلی نیست و ما نباید تعطیلات را اعلام می کردیم و مرجع اعلام خبر باید ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا است. این خبر انتقادات زیادی از سوی خبرنگاران و دیگر کارشناسان در پی داشت.

دسته جمعی نمی توان در این روزها به موزه رفت

داستان موزه و کورنا در ایران از  این نیز پیش تر رفت تا جایی که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری در نامه به معاون خود اعلام کرد: دسته جمعی نمی توان در این روزها به موزه رفت.

علی اصغر مونسان در این نامه‌ به معاون میراث‌فرهنگی و گردشگری این وزارتخانه خواست از پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی خودداری شود.

وی به محمدحسن طالبیان تاکید کرده است: به‌منظور مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور، الزامی است ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت،این درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری، به کلیه موزه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی، مراکز تاریخی و   فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی، مراکز گردشگری و سایر زیرمجموعه‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود از پذیرش بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی و...) خودداری کنند. 

بدیهی است تمهیدات لازم برای عوامل و کارکنان مجموعه‌های یادشده از قبیل ماسک و  مواد ضدعفونی‌کننده  در نظر گرفته شود همچنین نسبت به نصب علائم هشدار دهنده برای بازدیدکنندگان اقدام شود.

دلایل باز و بسته بودن موزه ها

مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی در مورد این شرایط به خبرنگارفرهنگی ایرنا گفت: به دو دلیل موافق به تعطیلی و یک دلیل مخالف آن هستم.

محمد رضا کارگر با بیان این  که بازدیدکنندگان از موزه ها در شرایط کنونی بسیار کم است، گفت:  مردم در این شرایط تنها در مکان هایی که مجبور هستند حضور پیدا می کنند  بیشتر مردم احساس نمی کنند در این روزها ضرورت برای حضور در موزه ها وجود ندارد و موضوع دیگر این است که تعطیلی موزه ها خللی در زندگی عمومی مردم نمی گذارد. این روزها پزشکان، رانندگان اتوبوس و یا حتی فعالیت خبرنگاران برای انتقال اخبار ضروری است اما باز بودن موزه ها ضرورتی ندارد.

وی گفت: در روزهایی که بازدید از موزه ها حدود 10 تا 30 نفر است ؛ باز بودن موزه ها اقتصادی و به صرفه نیز نیست ولی در مقابل دلایلی نیز وجود دارد که ما را برای باز بودن موزها مجاب می کند که یکی از آنها حضور برخی تورهای گردشگری خارجی در ایران است. به عنوان مثال تورهایی از مالزی در ایران حضور دارند که می توانند در این روزها به موزه ها بروند و از آنجا بازدید کنند.

این مسول وزارت میراث فرهنگی افزود: واقعیت است که موزه ها همانند سینما نیستند که افراد با فاصله ای کم در کنار هم باشند و احتمال گرفتن کرونا از یکدیگر وجود داشته باشد ، فاصله بازدید کنندگان از یکدیگر در موزه ها زیاد است و کمتر نگرانی در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان این که نظر ما بر تعطیلی موزه ها است، افزود: مرجع تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا است و آنها نیز معتقد بر باز بودن موزه ها دارند تنها می توانیم با نکات بهداشتی را رعایت کنیم و به مرخصی استحقاقی کارمندانمان موافقت می کنیم.

کرونا، موزه‌های ایتالیا را تعطیل کرد

موزه‌های شهرهای ونیز، تورین و میلان و موسسات عمومی و خصوصی ایتالیا درپی گسترش شیوع ویروس کرونا در شمال این کشور تعطیل شد. به مسئولان موزه های هفت منطقه لُمباردی، پیمونت، ونتو، امیلیا- رومانیا، لیگوریا، ترنتینو آلتو آدیجه و فریولی ونزیا جولیا دستور داده شده است این اماکن را تعطیل و محدودیت هایی را اجرا کنند.

همچنین وزارت فرهنگ ایتالیا ورود رایگان به موزه های دولتی این کشور در اولین یکشنبه هر ماه را تا اطلاع ثانوی لغو کرد. همه موزه های شهروندی شهر ونیز نیز بسته شد. سخنگوی موزه های ایتالیا به روزنامه آرت گفت: دولت و مقام های منطقه ای در مورد اقدامات مربوط به روزهای آتی تصمیم گیری می کنند و احتمالا موزه ها تا اول مارس (یازدهم اسفند) تعطیل خواهد بود.

در همین حال، موزه هنرهای مدرن پِگی گوگنهایم کُلکشن (Peggy Guggenheim Collection) نیز تا اول مارس تعطیل است و کارناوال ونیز 2 روز زودتر به کار خود پایان داد.

از سویی، جولیو گالرا (Giulio Gallera) مقام منطقه ای لمباردی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که موزه های میلان برای دست‌کم چند روز آینده تعطیل خواهد بود. گالری اصلی نقاشی در میلان به نام پیناکوتکا دی بررا (Pinacoteca di Brera) که آثار مربوط به قرن های چهاردهم تا بیستم را در خود جای داده است، تا سوم مارس (سیزدهم اسفند) بسته خواهد بود.

در پی شیوع ویروس کرونا در شمال ایتالیا، اماکن دیگری چون کلیسای اعظم میلان و تالار اپرای لا اسکالا (La Scala) نیز تعطیل شده است. براساس اعلام وزارت بهداشت ایتالیا، موزه ها و دیگر مراکز فرهنگی این کشور باید تا زمان مهار این بیماری، بسته بمانند.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از دو هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمام جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند.  هشت نفر نیز در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد. بیماری جدید کرونا با نام «کووید-19» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت

به گزارش ایرنا، آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا روز گذشته (جمعه) 388 نفر است که 73 نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و 34 نفر فوت کرده‌اند.