کدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه مبنی بر بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟

پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸:۰۰ 4 سال پیش

یک ماه پس از گرانی بلیت؛

کدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه مبنی بر بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟

عصر سفر- مهرماه بود که انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نرخ نامه ی جدید بلیت هواپیما را منتشر کرد که بر اساس آن به بهانه ی کرونا و گرانی نرخ ارز، از اول آبان قیمت کف هر دقیقه پرواز از 3 هزار به 8 هزار تومان افزایش پیدا می‌ کرد و در نتیجه آن قیمت بلیت بین 155 تا300درصد گران شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، انتشار این نرخ نامه، واکنش های بسیاری را در سطح مردم و مجلس در پی داشت تا در نهایت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی 19 مهر 1399 گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.

مجلس هم با پیگیری موضوع جلسات متعددی برگزار کرد که آخرین جلسه آن در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت های هواپیمایی، انجمن صنفی آژانس های گردشگری و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برگزار شد.

در آن زمان به نقل از مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو کمیسیون عمران اعلام شد: مقرر شد به دلیل عدم دریافت مجوز رسمی از سوی ایرلاین ها برای افزایش قیمت، نرخ نامه به قیمت قبل از گرانی آبان ماه برگردد تا پس از آن، جلسه کارشناسی در سازمان هواپیمایی با حضور مدیران ایرلاین ها و مسئولان مربوطه برگزار شود، در نهایت شورای نرخ گذاری سازمان هواپیمایی باید نرخ رسمی پروازهای هوایی را اعلام کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که ایرلاین ها تا حصول نتیجه مربوطه، حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را نخواهند داشت و در صورت بروز تخلف، سازمان هواپیمایی مکلف است که با شرکت های متخلف برخورد جدی کند.

نگاهی به فعالیت های شرکت های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی

بر اساس سالنامه آماری سال 1397 حمل و نقل هوایی کشور (با گذشت 8 ماه هنوز سالنامه 1398 منتشر نشده یا در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگزاری نشده است) به غیر از آشیانه جمهوری اسلامی،  22 شرکت هواپیمایی در کشور فعالیت می کنند: اترک، ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، آسمان، پویا ایر، تابان، زاگرس، سپاهان، قشم، کاسپین، کیش ایر، ماهان، معراج، کارون، دنا، ساها، سپهران، وارش، سهندآسیا، فارس قشم، هواپیمایی تهران، آشیانه جمهوری اسلامی. همچنین با نگاهی به برخی گزارش ها حداقل 18 شرکت هواپیمایی هم وجود دارند که فعالیت نمی کنند که از میان آن ها می توان به سفیران، ارم، آریا، صافات، هسا، اطلس ایر و سهند آسیا اشاره کرد.

براساس فصل ششم سالنامه آماری سال 1397، ناوگان هوایی این شرکت ها 312 هواپیما از انواع مختلف بوئینگ، ایرباس، فوکر، ATR، آنتونف و ... دارند.

گزارش شرکت فرودگاه های کشور  نشان می دهد در سال 1398 تعداد 44، 830، 434 نفر مسافر با 367، 678 نشست و برخواست هواپیما جابجا شده اند. همچنین در سال 1396 بیشترین آمار جابجایی مسافران تا به امروز با رکورد 56، 802، 205 نفر ثبت شده است.

کدام یک از شرکت های هواپیمایی به دستور وزیر راه بی توجهی کردند؟

انجمن شرکت های هواپیمایی ایران برای افزایش قیمت و سود ذینفعانش، ‌ اردیبهشت 1399 ابتدا دستورالعملی از سازمان هواپیمایی کشوری گرفت که براساس آن شرکت های هواپیمایی و آژانس ها را ملزم به رعایت کف قیمت فروش می کرد. پس از آن، انجمن از ابتدای آبان ماه نرخ نامه جدید را اجرایی و با استفاده از اهرم قطع دسترسی فروش، آژانس ها و سایت ها را مجبور به فروش بلیط با نرخ های جدید کرد.

بررسی سایت های فروش آنلاین نشان می دهد بلیت تهران – مشهد که مهر ماه با حداقل قیمت حدود  140 هزار تومان به فروش می رسید، امروز با حداقل قیمت 400 هزار تومان به فروش می رسد. براساس یک جستجوی ساده مشخص است تنها در مسیر تهران مشهد شرکت های هواپیمایی: کاسپین، ایران ایر، تابان، ایران ایر تور،   وارش، آتا، ماهان، کاسپین، معراج، آسمان، ساها و زاگرس، بلیت را با نرخ های جدید و بدون توجه به دستور وزیر راه به فروش می رسانند.

در 8 ماهه ابتدای سال 1399 شرکت هواپیمایی ساها که بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی 2 فروند هواپیمای بویئنگ 737 دارد، ارزان ترین بلیط را فروردین ماه با قیمت 103 هزار تومان می فروخت که این قیمت در آبان ماه به 4,946,000 ریال رسیده است.

جدول تغییرات حداقل قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – مشهد در سال 8ماهه 1399

نکته ی دیگر این که ایرلاین ها نه تنها قیمت را پایین نیاورده اند بلکه به دستور دیگر کاپیتان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر لغو اجرای کف قیمت هم بی توجه بوده اند و حداقل شرکت های ایران ایر، ایران ایر تور، آتا، آسمان، زاگرس، ساها، قشم ایر، کاسپین، ماهان و وارش همه کف قیمت 4,946,000 ریال را اجرا کرده اند.

به نظر میرسد که گران فروشی بلیت هنوز برای سازمان های مربوطه اثبات نشده،  وگرنه حتما در سایت آن سازمانها یا رسانه ها، خبری از برخورد با شرکت های متخلف منتشر می شد. از سوی دیگر اگر عزمی برای برخورد با موضوع گران فروشی وجود داشت، مونسان وزیر گردشگری دست به دامان وزیر دادگستری برای فعال شدن سازمان تعزیرات حکومتی نمی شد.

روند بی توجهی به نظارت بر ایرلاین های متخلف درحالی ادامه دارد که  علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مدیریت و ساماندهی قیمت بلیط پروازهای داخلی به خانه ملت گفت: این مسئله نشان می دهد که یا وزیر راه، توان مدیریت وزارتخانه و حوزه هواپیمایی کشور را ندارد و یا این که نمی خواهد قیمت بلیت هواپیما کاهش یابد، در هر صورت وزیر باید با مردم صادقانه صحبت کرده و بگوید که من توان مدیریت صنعت هوانوردی را ندارم. مگر می شود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که قیمت بلیط هواپیما باید کاهش یابد، اما این مسئله رخ ندهد، آقای اسلامی گزارش دهید که تاکنون چند نفر از مدیران خود در حوزه هواپیمایی را توبیخ یا عزل کردید. اگر وزیر راه چند تن از مدیران کم توان را عزل یا توبیخ کند، آن زمان دیگر تخلفی در حوزه هواپیمایی صورت نمی گیرد.

پیش از این امان اله حسین پور، رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در نامه  شدیدالحنی به وزیر راه و شهرسازی با درخواست پاسخگویی وزیر راه نوشت: شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای آبان ماه در اکثر مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی «مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها»، قیمت خدمات خود را تحت عنوان مجعول کف قیمت، بیش از 100 درصد افزایش داده‌اند، ضمن آنکه مبتنی بر گزارش‌های مستند واصله برخی شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی را در جهت الزام به فروش با نرخ غیرقانونی، به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی ما بین می‌نمایند. بر این اساس مبتنی است، جنابعالی نسبت به این تخلف محرز شرکت‌های هواپیمایی پاسخگو بوده و این رویه ناصحیح و ناصواب عدم تمکین به دستورات مراجع رسمی متوقف گردد.

رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در پایان نامه اش تاکیده کرده: مجلس شورای اسلامی با جدیت این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده و برای احقاق «حقوق عامه» از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در قوای سه‌گانه بهره خواهند گرفت.

از دستور توقف وزیر راه و شهرسازی یک ماه گذشته، کاپیتان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در مصاحبه ها از لزوم لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما و بازگشت قیمت به پیش از آبان سخن گفته و غیرقانونی دانستن کف قیمت و برخورد با آن گفته  و قیمت گذاری را موکول به تصمیم گیری در مجلس و شورایعالی هواپیمایی اعلام کرده، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است، گرانی و افزایش قیمت بلیت هواپیما و رعایت کف قیمت یکسان، توسط شرکت های هواپیمایی بدون توجه به دستور وزیر و نظرات رییس سازمان هواپیمایی کشوری است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در یادداشتی که اخیرا در رسانه ها منتشر شد، این بی توجهی را چنین توصیف می کند: «چرا ایرلاین‌ها با وجود تأکید مسئولان، اقدام به افزایش قیمت کردند؟ آیا دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر افزایش‌نیافتن قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی بی‌اعتبار بوده و ایرلاین‌ها بی‌توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند!؟ این افزایش شبانه قیمت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده توافقات پشت پرده‌ای باشد که خبر از رانت می‌دهند؛ طرحی که پیش‌تر طراحی و حالا عملیاتی شده است. مجلس تاکنون از برخورد مجدد با اقدام خودسرانه ایرلاین‌ها که به دستوراتش عمل نکرده‌اند، گزارش نداشته است.»